Tyveri av personlig informasjon er et stort problem, og det er viktig at alle som bruker nettet er oppmerksom på at dette kan skje selv den beste av oss. 'Phishing' er en metode en svindler benytter for å tilegne seg din personlige informasjon uten tillatelse. Dette kan være blant annet kredittkortinformasjon, passord, eller kopi av ID-papirene dine.
Hva du skal se etter?
De som står bak svindelforsøkene sender vanligvis ut meldinger til et stort antall mottakere, og håper at noen få biter på agnet. Hvis de får meldingen til å se autentisk ut, vil flere gå i fellen. Eposten under ble sendt til mange av våre epostbrukere i 2014, og her er det mye som peker på at meldingen er falsk. Språket er dårlig, og linken (skjult her) går egentlig til en annen nettadresse enn den utgir seg for. Med tiden har svindlerne blitt mye flinkere til å få phishing-epostene til å se ekte ut, men det vil alltid være tegn å se etter.
Vær på vakt
Det er vanskelig å sikre seg helt mot noen som er ute etter informasjonen din, men vær ekstra på vakt hvis du blir bedt om å oppgi personlig informasjon eller innloggingsopplysningene dine. Svindelforsøkene er ofte kamuflert som gode tilbud, flotte premier, eller at du har penger til gode hos den angivelige avsenderen. Se for eksempel dette eksempelet fra noen som kaller seg «Skatteetaten» der mottakeren kan se frem til en fin utbetaling.
Som NextGenTel-kunde kan du benytte våre Sikkerhetspakker fra anerkjente F-Secure, der du får god beskyttelse mot virus, trygg surfing i nettleser og nettbank og kontinuerlig sjekk av sikkerheten på nettverket ditt.
Snart vil du også kunne bestille ekstra forsikring mot ID-tyverier sammen med bredbåndet ditt, slik at du kan få hjelp dersom uhellet skulle være ute. Vi sender deg mer informasjon om dette om noen uker.
Les artikkelen her: https://mailchi.mp/nextgentel/sikkerhet-1521-132615